jak zostać modelką

Zastanawiałem się nad tytułem - czy aby na pewno będzie chwytliwy, czy nie dyskryminuje chłopaków marzących o karierze modela. Na wstępie chciałbym zaznaczyć jakobym miał być wielkim znawcą tego świata. Są młodsze osoby lub rówieśnicy, którzy w tej dziedzinie mają na swoim koncie znacznie większe osiągnięcia i sukcesy niż ja. Ze względu na liczne zapytania "od czego zacząć", "czy się nadaję", postanowiłem poświęcić trochę czasu i sformułować kilka zdań mających za zadanie rzucenie światła na niektóre wątpliwości. Do powstania poradnika "w pigułce" nie przyczynił się serial "Miłość na Bogato", którego jestem fanem :D a który nie ma związku z rozpoczynaniem przez główną bohaterkę kariery modelki ("suchar autora"). Przed przystąpieniem do lektury proszę mieć na uwadze także to, że nie jestem wyrocznią tylko (lub aż) człowiekiem, który sam z każdym dniem uczy się czegoś nowego. Broń Boże pomyśleć, że tekst daje mi jakieś profity - robię to dla Was. Na chwilę obecną nie jestem związany z żadną agencją modelingową w Polsce ani zagranicą. Post ma na celu: odciążyć wystarczająco zapchane skrzynki odbiorcze bookerów; pomóc zacząć osobom "zielonym", ale zdecydowanym na pracę w branży fashion; odpowiedzieć na podstawowe, ale nurtujące pytania. Post nie ma na celu: nakłaniania do zostania modelką / modelem, demotywowania, wyśmiewania żadnych, konkretnych osób. No może z wyjątkiem mnie, patrz:


1. "ZMIERZ" siły na zamiary
Najlepsze agencje modelingowe w Polsce i na świecie, na swojej stronie internetowej, obok formularza zgłoszeniowego, jasno podają 2 podstawowe kryteria, które kandydatka / kandydat musi spełniać - wzrost i wiek. Nawet jeśli uważasz, że masz szansę zostać drugą Kate Moss ze wzrostem 168 cm i chcesz zataić informacje o sobie, pamiętaj, że kłamstwo ma krótkie nogi (a w tej branży jeszcze krótsze).


2. FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
Zazwyczaj jest, ale jeśli go nie ma - znajdź kontakt mailowy, sformułuj kilka zdań i nie zapomnij o podaniu swoich PRAWDZIWYCH wymiarów oraz dodaniu załączników w postaci zdjęć potocznie zwanych polaroidami. Polaroidy są niesamowicie ważne, to one warunkują na tym, czy agencja jest Tobą zainteresowana czy wiadomość leci do spamu. Jeśli formularz znajduje się na stronie internetowej agencji - pół roboty masz już za sobą ;)

3. WAGA & WYMIARY
Z wyjątkiem wzrostu, o którym wspominałem wyżej, na inne uwarunkowania genetyczne na szczęście mamy wpływ. Kilka porad (jak zrzucić zbędne kilogramy) zamieściłem tutaj - klik. Wymarzone wymiary (przyszłych i obecnych) modelek to 90/60/90 - warto jednak wziąć pod uwagę, że wraz z wiekiem ciało ulega zmianom. Natomiast dla chłopaków idealna sylwetka to ta, przypominająca odwrócony trójkąt. Ważne by obwód w klacie był większy niż w biodrach.


4. Z aparatem "ZA PAN BRAT"
To działa w dwie strony. Jeśli nie lubisz zdjęć to nie oczekuj, że one będą lubić Ciebie. "Sztuka wymaga poświęceń", pamiętaj, że to od Ciebie zależy jak będą wyglądały efekty Twojej pracy z fotografem. Nawet jeśli chcesz być modelką / modelem stricte wybiegową / ym pomyśl ilu fotografów czeka na Ciebie na końcu wybiegu.

5. Jak wygląda MODELKA?
Różnimy się mniej lub bardziej. Wybory casting directorów bywają zaskakujące, czasem patrząc na modelkę / modela (w reklamie czy na pokazie) myślimy "co ona / on tam robi?" Podobno o gustach się nie dyskutuje. Pomimo ogólnie przyjętego kanonu piękna, każdy z nas jest subiektywny. W jednej agencji (delikatnie lub mniej) powiedzą, że się nie nadajesz, natomiast w drugiej powiedzą, że od dawna czekali na kogoś takiego jak Ty. Jeśli masz większy nos, szerzej rozstawione oczy czy inny "mankament" wyróżniający Cię z tłumu - nie wpadaj w kompleksy tylko to wykorzystaj. Przecież jesteś jedyna / y w swoim rodzaju!


6. OSOBOWOŚĆ
Pomijając wzniosłe, znane wszystkim słowa o byciu sobą, warto... Być pewnym siebie. Dużo się uśmiechać, a także darzyć szacunkiem każdego z kim przyjdzie Ci pracować. Fotograf, wizażystka, stylista, projektant, fryzjer i inni, każdy z nich powie swoim znajomym jak przebiegała współpraca z Tobą. Dobre referencje na pewno zaprocentują w przyszłości. Be professional. Nie ma mowy o infantylności. Pamiętaj, że jeden prestiżowy pokaz czy kampania reklamowa nie warunkuje na sukcesie w branży - nie zadzieraj nosa.

7. Szkoła, a kontrakt
Warto wziąć pod uwagę fakt, że mając w Polsce swoją "agencję matkę", będzie ona pośredniczyć w pozyskiwaniu dla Ciebie kontraktów zagranicznych. Kilka dni opuszczonych w szkole, spędzonych na planach zdjęciowych czy europejskich Fashion Weekach, można jeszcze nadrobić, ale warto wiedzieć, że najkrótszy czas wyjazdu do Azji to 90 dni czyli całe 3 miesiące. Jeśli jesteś niepełnoletnia / niepełnoletni to już teraz porozmawiaj z rodzicami / opiekunami, daj im do zrozumienia, że może być taka możliwość i zapytaj jakie mają w tym temacie stanowisko.

8. Dbaj o siebie
... i o to co jesz. Anoreksja jest passe ;) Dbaj o cerę, włosy i paznokcie.

9. Bądź FAIR
W stosunku do siebie i ludzi.

10. "Chłopak z BRAVO" radzi ;)
 Nie wkuwaj, ważne nazwiska zapamiętasz z czasem (lub poznasz osobiście) ;)
 Oglądaj Fashion TV, podglądaj jak profesjonalne modelki i modele chodzą po wybiegu.
 Jeśli nie spełniasz kryteriów - spróbuj w agencji aktorskiej / banku twarzy! Na terenie Polski, dostają te same informacje o castingach do reklam co agencje modelingowe.
 Czasem warto uderzyć do mniej prestiżowej i znanej (ale dobrej!) agencji modelingowej, która posiada mniej sylwetek, a co się z tym wiąże - indywidualne podejście do każdego z przyszłych karierowiczów.
 Jeśli chcesz być traktowana / traktowany poważnie - podchodź do tego poważnie. Żadnych stringów ani gaci w owce na polaroidach.
• Najbardziej wiarygodnym jest marketing szeptany, podpytuj znajomych czy osoby na forach internetowych, które współpracują lub zakończyły współpracę (dlaczego?) z agencjami modelingowymi - pamiętaj, że umowa (nawet jeśli jesteś niepełnoletnia / niepełnoletni i podpisuje ją za Ciebie Twój prawny opiekun) wiąże Cię na określony czas, a zazwyczaj są to umowy na wyłączność!
 Ucz się angielskiego.
 Miej poczucie własnej wartości, nie garb się, patrz w oczy.
 Nie oceniaj, nie wyrabiaj sobie zdania jeśli nie poznałaś / eś kogoś osobiście.
 Pomagaj innym, podsyłaj info castingowe.
 Agencja ma prawo do Twojego wizerunku. Pytaj o zgodę kiedy wybierasz się z fotografem (pozyskanym na własną rękę np. przez portal MaxModels) na sesję zdjęciową
•  Dbaj o swoje interesy, nie pozwól żeby agencja Cię "olewała" i żebyś jedynie widniał / a na stronie, ale pamiętaj przy tym, że... Twój booker / agent to też człowiek, zdarza mu się sypiać (nawet kiedy jego zegar biologiczny jest rozstrojony) ;)

Zachęcam do dodawania swoich pytań / wskazówek w komentarzach! Razem współtworzymy ten post ;>

41 komentarzy:

  1. nie jednej osobie pewnie w ten sposób pomożesz ;) to pięknie z Twojej strony, że poświęcasz swój czas, żeby inni również mogli sprawdzić się, spróbować w modelingu. a dzięki Tobie wiedzą jak się do tego zabrać ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. pisałem to co sam chciałbym przeczytać gdybym zaczynał przygodę z tym światem :) miło, że to doceniasz, mam nadzieję, że wpis się przyda!

      Usuń
    2. Czyli najlepiej "produkować" to czego sami szukamy i nie znajdujemy:) Naprawdę bardzo ciekawy wpis... oby pomógł zabłąkanym duszom:)
      Pozdrawiam

      Usuń
    3. dokładnie tak! :) często wrzucam na bloga utwory, z których znalezieniem miałem niemały problem haha ;P dokładnie - oby pomógł zabłąkanym duszom! Pozdrawiam również (:

      Usuń
  2. Prawda jest taka że agencje też same wynajdują modelki. Dziś dowiedziałam się że mojej siostry wnuczka została odkryta na insta i podpisali kontrakt z jej rodzicami. Ciekawy wpis, ale tak naprawdę czasami wystarczy trafić na odpowiednią osobę na ulicy. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oczywiście, że masz rację :) ogólnie w życiu, dobrze jest się znajdować w odpowiednim miejscu i czasie, ale nie zawsze jest tak kolorowo i... Szczęściu trzeba pomagać :) Osoba mająca za zadanie poszukiwanie Nowych Twarzy (tak jak ta "z insta" o której wspominałaś) to tzw. Scout. Zazwyczaj "polują" w miejscach przez które przewija się dużo młodych ludzi czyli np. galerie handlowe czy festiwale typu Heineken Opener (:

      Usuń
  3. Urszula jak radzi pięknie ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zaczęłam czytać, ale doszłam do wniosku, że i tak się nie nadaję xd Za niska, za gruba, za brzydka twarz... Kochany, wpędziłeś mnie w kompleksy, wiesz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i popełniłaś błąd! Gdybyś przeczytała dalej, wiedziałabyś, że... "Jeśli nie spełniasz kryteriów - spróbuj w agencji aktorskiej / banku twarzy! Na terenie Polski, dostają te same informacje o castingach do reklam co agencje modelingowe." :) Proszę nie wzbudzać we mnie poczucia winy, zwłaszcza, że chcę pomóc :>

      Usuń
    2. Nie wzbudzam, nie wzbudzam : ) Już dawno doszłam do wniosku, że oprócz wyglądu ważna jest też osobowość i o to staram się dbać : )
      Poza tym wiążę swoją przyszłość z bankowością lub ubezpieczeniami, więc nie potrzebuję do tego wyglądu modelki :D

      Usuń
    3. no chyba, że tak! :) super, że zdajesz sobie sprawę z wartości osobowości (nie czuję kiedy rymuję) ;P

      Usuń
  5. na prawdę ciekawy post :) sądzę że wielu osbom pomożesz. Teraz już wiedzą od czego zacząć.W sumie się cieszę,że nigdy nie chciałam zstać modelką, bo i tak nie spełniam kryteriów.
    nigdy nie słyszałam o czmś takim jak banki twarzy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cieszę się, że dostrzegasz trud jaki włożyłem w napisanie notki oraz starania żeby pomóc zaczynającym przygodę w tej branży :) Banki twarzy często mają swoje stoisko w galeriach handlowych, zapraszają klientów sieciówek na "białe tło", prowizoryczne mini studio, po czym wrzucają ich zdjęcia do bazy. Kiedy do serialu czy reklamy potrzebne są np. niskie, rude osoby - dzwonią do nich :)

      Usuń
  6. bardzo dobry wpis :) na pewno z niego skorzystam w przyszłość, tylko najpierw muszę przytyć, bo to jest mój największy problem,:( który wytyka mi agencja kiedy wyśle jej moje polaroidy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. miałem ten sam problem :) 3mam kciuki za nabieranie kilogramów! A z jaką agencją będziesz współpracował? Pozdrawiam Cię!

      Usuń
    2. z tych agencji, które mi złożyły propozycje i z tych co ja wysyłałem moje polaroidy to chciałbym GAGAMODELS albo AS Management, nie marząc już o D'Vision :) dziękuje za kciuki, przydadzą się :) Pozdrawiam również.

      Usuń
    3. nad pierwszą, którą wymieniłeś postawiłbym wielki znak zapytania, pozostałe dwie - bomba :) przemyśl też (pamiętając, że nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło) czy D'Vision nie skupia się głównie na dziewczynach, a AS... Tam głośniej o chłopakach, anyway obie dobre, trzymam kciuki!

      Usuń
    4. nie dziękuję, żeby nie zapeszyć :)

      Usuń
  7. Odpowiedzi
    1. dzięki Krysia! :* do zobaczyska za kilka dni :)

      Usuń
  8. Załączam małe poprawki:
    - wymiary dziewczyn to wcale nie 90/60/90 chyba że aniołków VS, typowa modelka ma 80-84cm w biuście, 58-62cm w talii, 86-89cm w biodrach, wszystko oczywiście zależne od wzrostu, im dziewczyna wyższa tym ciut większe obwody może mieć
    - kontrakt w Azji to zwykle minimum 2 miesiące a nie 3, ale są przypadki, że niektóre agencje załatwiają prace danej osobie przed jej przyjazdem i wtedy bywa, że po miesiącu ta osoba może wracać

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. przepraszam za wprowadzenie w błąd, dziękuję za erratę! Masz rację :)

      Usuń
  9. ciekawy post, po raz kolejny wiem, ze jestem za niska, ehhh takie życie, musze pozostać tylko blogerką i "bawić się" w modeling :D pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie "tylko" lecz AŻ! :) zawsze możesz uderzyć do agencji aktorskiej albo spróbować sił jako fotomodelka! ;>

      Usuń
  10. Bardzo mi pomogłeś, dziękuje. Teraz już wiem, ze chcę być modelką. Pisz dalej na blogu - Zuza

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cieszę się :) czytając komentarze jak ten od Ciebie mam ochotę i planuję pisać coraz częściej!

      Usuń
  11. Świetny poradnik, dużo można się z niego dowiedzieć. Jednak co do wymiarów idealnej modelki, dla mnie to jest chore. Wiele dziewczyn popada w różne paranoje, co doprowadza później do różnych chorób. Każda teraz chce być modelką. Chce wyglądać pięknie a przecież każda ma coś w sobie i musi w to uwierzyć. Moim zdaniem idealna modelka, wcale nie musi mieć 176 i wymiarów 90/60/90. Kilka centymetrów mniejsze, kilka centymetrów, że się tak wysłowię większe i byłoby super. To chore, te całe wymagania szczególnie wzrostowe. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. po części podzielam Twoje zdanie :) być może to właśnie te centymetry czynią ten świat, w dzisiejszych czasach, trochę niedostępnym... Do napisania! :)

      Usuń
  12. fajny post :) ! na modelkach to ja się nie znam, za to w modelach siedzę głęboko <3
    http://coeursdefoxes.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oo, a zajmujesz się nimi na zasadzie bookingu, pozyskiwania kontraktów czy po prostu jesteś estetką? :) dzięki Kochana :*

      Usuń
  13. Wypatrzyłam Cię w siemens fresh look, dodałes swietną stylizację! Moim zdaniem osiągniesz sukces, tylko uważaj żeby nie przesadzic z odchudzaniem, na filmiku wyglądasz super, najbardziej podobaja mi się momenty gdy przechodzisz jak po wybiegu, 100%klasy i autentyczności!
    Kiedyś bardzo chcialam zostac modelką, ale nie wieszakiem, niestety trzeba zaczać od bycia wieszakiem, a ja nigdy nie bylam w stanie drastycznie schudnąć...

    Ubóstwiam Anje R. i ubóstwiałam ja jeszcze wtedy gdy nie była znana bardzo w polsce, kibicowałam gdy widziałam ja w fashion tv:) ... a teraz jest sławna na cały świat:) zasłużyła na to:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tendencję do tycia straciłem w gimnazjum, trenując i ćwicząc przyspieszyłem metabolizm, który na szczęście ciągle mam bardzo dobry :) Kiedy w Paryżu powstawało wspomniane przez Ciebie wideo, zależało mi na tym żeby mój wizerunek był prawdziwy. Co prawda rodzina i przyjaciele mówią, że są w szoku jak udało mi się "schować" wrodzone ADHD... :P Skoro "nie chcesz być wieszakiem" nie próbowałaś swoich sił w typowo komercyjnych produkcjach np. spotach reklamowych?

      Co do Anji Rubik... Jej karierę zacząłem śledzić dopiero kiedy na zachodzie zaczęło być o niej głośno. Super uczucie, kiedy śledzisz poczynania swojego faworyta, a potem dostrzegasz na jakie wyżyny i góry udaje mu się wzbić... Zasłużyła na to bez dwóch zdań :) Mary-Kate - mam nadzieję do napisania (:

      Usuń
  14. KubełZimejWody6 listopada 2013 23:54

    Hej!

    Zaintrygowała mnie twoja uczelnia - próbuję znaleźć tam jakie są przedmioty na II stopniu na poszczególnych kierunkach ale nic takiego nie ma - może jakaś większa notka na blogu? Szukam co bym chciał robić w życiu dalej po licencjacie :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Czy mógłbyś stworzyć jakąś notkę nt Twojej uczelni - zaintrygował mnie twój kierunek, tylko że mi potrzebne informacje nt drugiego stopnia. Jakie są przedmioty na różnych specjalizacjach itp
    Byłoby osom ^^

    OdpowiedzUsuń
  16. Na pewno pomogłeś wielu do zrobienia tego najtrudniejszego, pierwszego kroku.
    Mnie to nie dotyczy, czytałam z ciekawości.
    I całkowicie poza tematem - obojczyki masz wybitne !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. taki też miałem zamiar :) kiedy zaczynałem swoją przygodę z tym światkiem, z wielką ciekawością i tysiącem pytań przeszukiwałem forum promodels :) a co do obojczyków... Dziękuję - planuję kroić nimi chleb :D do napisania (:

      Usuń
  17. A co myslisz o osobach niepelnoletnich....Czy chlopak w wieku 16 lat o wzroscie 180 nadawlby sie....jesli ma proporcjonalna twarz,gdyz namawiam kolege ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 180 cm wzrostu to zdecydowanie za mało jeśli chodzi o chłopaków, zobacz tabelę, którą umieściłem we wpisie

      Usuń